salam to all..since my wife tak berape nak sehat today (yet she still comes to work..pity to u dear) to finish up her story about our recent holidays in perhentian island and sambungan my entry psl football tu pun tak siap lagi, so just nak share la sedikit ilmu that i've encountered today while i was bloghopping sambil2 buat keje...bukan ape, ni psl adat2 org melayu kita ni..adat mencukur jambul utk anak yg baru lahir..here is an excerpt i copied from an article in a newspaper regarding that peculiar our malay tradition..so bolehla dijadikan panduan sedikit sebanyak kpd yg tgh plan utk wat akikah utk anak ke, or yg diambang menunggu kelahiran anak or yg tgh2 mencongak utk menambah ahli keluarga sendiri like myself..heh..
AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu.
Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)
Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin...read more..
Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)
Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin...read more..
and bercakap psl adat ni gak aku tertarik dgn perspective sorang ustaz ni..name dia ustaz hasrizal...orait,in general kita sume tahu yg org melayu mmg sgt kaya dgn adat..mcm2..pepatih la minang la mcm2 lagi mengikut negeri dan background masing2la..ade yg kita rase make sense and ade yg tak..org kita dulu2 especially and there are SOME (some other dah modernised i.e mengikut peredaran zaman or yg dah tak berape nak kisah)tuk nenek kita zaman skang ni pun mmg sgt berpegang teguh dgn adat2 ni..and as time passes by, mentality of our people is changed..whether we agree or not we've got to admit that nowadays most of us think that most of our malay traditions no longer applicable..actually there is some misunderstanding that occurs due to our lack of knowledge on what adat means to our anchestors during their time and why they believe in it sampai ade pepatah melayu ckp, "biar mati anak, jgn mati adat" sounds extreme huh?kita yg taktau pape ni bile dgr cam tu, sure automatically think, what the h*ll?apsal sampai cam tu skali?sampai sanggup biar anak sendiri mati..rilek beb, jgn melatah cepat sgt...actually we've got to understand yg org2 tua kita ni kan pandai and suke berkias dan tersirat...orait..so here are some excerps yg aku copy dari entry ustaz hasrizal ni...visitla website dia..personally mmg aku suke cerite2 pengalaman dia, perspective dia on certain issues and entry2 dia yg lain..very knowledgable and beneficial..
”Itulah Nushi, jangan cepat marah bila orang Melayu sebut: biar mati anak, jangan mati adat”, saya berkata.
”Eh, kenapa pula?”, Nushi kehairanan.
”Bukan apa, selalunya orang sekarang marah apabila mendengar peribahasa ini. Kata mereka, orang Melayu taksub dengan adat sehingga sanggup mati anak”, saya cuba berkongsi pandangan.
”Bukankah betul kemarahan itu? Takkanlah kerana adat Pepatih, adat bersanding dan adat-adat lain itu, orang Melayu sanggup biar anak sendiri mati?”, Nushi bertanya.
”Itulah silapnya. Zaman kita, adat merujuk kepada apa yang anta sebutkan tadi. Tetapi di zaman nenek moyang kita, adat itu adalah agama. Bila mereka sebut kita kena pertahankan adat, maknanya kena pertahankan agama. Zaman sekarang sahaja yang orang bezakan antara agama dan adat. Maklumlah di era pembasmian bid’ah ini, kan?”, saya tersenyum.
”Oh, begitu”, Nushi ketawa kecil.
Ya, memang silap bagi sesiapa yang mengkaji sejarah, cuba memahami sejarah 300 tahun lalu dengan kacamata kurun ke 20 atau 21. Istilah yang sama sudah berbeza makna. Rasional juga telah berubah. Maka, antara ilmu alat pengkaji sejarah, adalah keupayaan untuk menukar suis pemikiran mengikut zaman. Dengan pemikiran inilah, saya rasa saya tidak terburu-buru menyerang dan menyalahkan tahlil atau wirid beramai-ramai, kerana ada latar belakang sejarah yang perlu difahami, sebelum tindakan pemurnian dilakukan.
”Eh, kenapa pula?”, Nushi kehairanan.
”Bukan apa, selalunya orang sekarang marah apabila mendengar peribahasa ini. Kata mereka, orang Melayu taksub dengan adat sehingga sanggup mati anak”, saya cuba berkongsi pandangan.
”Bukankah betul kemarahan itu? Takkanlah kerana adat Pepatih, adat bersanding dan adat-adat lain itu, orang Melayu sanggup biar anak sendiri mati?”, Nushi bertanya.
”Itulah silapnya. Zaman kita, adat merujuk kepada apa yang anta sebutkan tadi. Tetapi di zaman nenek moyang kita, adat itu adalah agama. Bila mereka sebut kita kena pertahankan adat, maknanya kena pertahankan agama. Zaman sekarang sahaja yang orang bezakan antara agama dan adat. Maklumlah di era pembasmian bid’ah ini, kan?”, saya tersenyum.
”Oh, begitu”, Nushi ketawa kecil.
Ya, memang silap bagi sesiapa yang mengkaji sejarah, cuba memahami sejarah 300 tahun lalu dengan kacamata kurun ke 20 atau 21. Istilah yang sama sudah berbeza makna. Rasional juga telah berubah. Maka, antara ilmu alat pengkaji sejarah, adalah keupayaan untuk menukar suis pemikiran mengikut zaman. Dengan pemikiran inilah, saya rasa saya tidak terburu-buru menyerang dan menyalahkan tahlil atau wirid beramai-ramai, kerana ada latar belakang sejarah yang perlu difahami, sebelum tindakan pemurnian dilakukan.
No comments:
Post a Comment